Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Hjellestad Seilforening | november 11, 2018

Scroll to top

Top

s/y Jenny i Østerled 2008

Bergen – Shetland – Lofoten – Kirkenes

06.06
Mannskap om bord: Skipper Jan, seilansvarlig Arne, dekksgutt Helge og stuert og div. Eli.
Jenny på seiltur til Kirkenes via Shetland? Det var mange som lurte på hvorfor turen ble forlenget via Shetland. Deriblant undertegnede, spesielt etter returen fra Shetland.

Avreisedagen er alltid hektisk om bord i en båt. Sola strålte og gode medseilere kom om bord for å hjelpe med stuing og andre forberedelser. Oppgaver ble delegert og skipperen sjekket frysen som skulle fylles med fisk i Nordnorge, men akk, her var det noe som ikke fungerte. Dette lovet ikke bra! Skipperen gikk raskt i gang med problemløsning og det var mange teorier ute og gikk….Det endte med lån av frysekompressor fra en god venn som hadde akkurat samme. Gode venner er godt å ha!

Endelig på tur…..til Hjellestad for å fylle drivstopp til båt og mannskap.
19:40 ut fra Hjellestad med kurs for Shetland, satte seil og fikk fin vind og Nordsjøen som et stuegulv hele natten. Fantastisk solnedgang og natt i Nordsjøen.

07.06
13:45 Passerer grenselinjen og mannskapets første øl blir servert etter at brøddeigen er satt. Ut på kvelden løyer vinden og vi går for motor i 3 timer.

08.06
04:00 blir vi mottatt i Lerwick havn av en stor Havert (sel) og masse tåkedis.Søndagen ble brukt til hvile, sightseeing og restaurantbesøk.

09. – 10.06 På vei fra Shetland til Røst
Etter en rask tur på værnettet ble det rimelig fort klart at her var det bare å stå på med handling (1100 l diesel , masse mat og drikke) til båt og mannskap. Avreise måtte gjøres senest kl. 20:00 for å kunne seile fra vinden som skulle komme de nærmeste dagene. Eli ble veldig oppmuntret da nabobåten (en Amerikansk registrert Kanter 53’) sa at de ikke skulle dra for det var varslet for mye vind, men vi skulle selvfølgelig dra….. godt mannskap, teste Jenny og «teste kjerringa» var begrunnelsen fra skipperen. Alt kom ikke fram akkurat da…..men noen uker senere. Men routing på computeren valgte en fin rute med vind på låringen sa skipperen, men verken skipper eller computer er alltid å stole på.

Det ble et helvetes vær og vinden var ikke alltid på låringen. Loggen består av posisjoner og mye vind mellom 30-48 knop , enda mer vind, mye sjø, enda mer sjø, rotete sjø etc. Lite andre detaljer i loggen til og med dato mangler.

11.06
06:15 er neste detaljerte beskrivelse i loggen; Passerer Rundø fyr – Hvor langt er det til Røst????
08:00 fortøyd i Ålesund for å sove ut et par timer….. Langt igjen til Røst.
14.35 Etter et par timers søvn og litt shopping (det hadde jo vært 2 døgn uten) var mannskapet i bedre humør og kursen ble satt mot nordøst. Fremdeles var været litt ruskete, regn og litt vind midt imot. Så det ble mye motor (litt bidevind seiling) første døgnet. Vaktene begynner å fungere igjen og sjømilene går raskt unna.

12.06
00:00 passerer vi Smøla. Ut på morningen blir været mye bedre og vi får en utrolig flott soloppgang, med de syv søstre i majestetisk profil mot øst. Helgelandskysten er på sitt beste. Loggen passerer 10.000 nm – 3 timer før dåpsdagen for 10 år siden, tilfeldig… I tillegg er skipperen 60 år, så kaken ble bakt på nattevakten.

19:40 Etter en fantastisk seilas over Vestfjorden fortøyer vi i havna på Røst – etter 2 flotte døgn langs Møre og Helgelandskysten (anbefales). Da gjorde det ikke så mye om seilasen ikke gikk rett til Røst som planlagt, men tok turen innom Ålesund. Skipperen var i hvert fall fornøyd med 60 årsdagen, dagen derpå var han nok ikke så fornøyd med…

14.06
Landligge på Røst i strålende sol og 6 grader. Dagen ble brukt til handling (fiskeutstyr), vedlikehold og sightseeing. Røstlandet ligger 11 moh, 622 innbyggere og de har et fint lite hotell med restaurant og en liten pub med dans midt ute på et jorde. I tillegg bor det mange polakker som arbeider med tørrfisk så vi snakket like mye engelsk som norsk med lokalbefolkningen.

15.06

Vi forlater Røst med kurs for Værøy, ca. 4 timer med motor (mye sjø og kuling imot). På Værøy ble vi godt motatt av rådkvinnen (på sykkel) som fortalte om sin kommune, her bor 728 personer og de har 90 barn i skolen. Hun kunne også fortelle at fiskeriministeren hadde vært der uken før og åpnet havna, så nå håpet de på at mange seilere kom innom. Om kvelden fikk vi nytt mannskap om bord , Gerd og Øyvind.

16.06
Morgenen ble utnyttet maksimalt til shopping, sightseeing og litt tørrfiskslang. 11 kg.ferskt hvalkjøtt kom om bord og diverse tilbehør ble kjøpt på øyas 2 matbutikker. Så bar det ut mot Moskenesstraumen og Lofotodden for motor og ekkoloddet på for nå skal vi fiske. Får kjapt 4 torsk, 2 lange og 3 hyser (etter å ha mistet minst det dobbelte). Finner fort ut at her mangler vi en håv med langt skaft for fribordet på Jenny er så pass høyt at det er umulig å nå ned med den vi har. Været er fantastisk, strålende sol, kystallklar luft og vi spiser lunsj i cockpiten midtfjords. Alle er fornøyd. Legger oss til for natten i Sørvågen (Moskenes), ved en fin flytekai rett bak moloen. Om kvelden går vi oss en lang tur i midnattsolen til Å, hvor mange rorbuer er til leie i turist sesongen. Riksveien i Lofoten stopper også her.

17.06
Forlater Sørvågen etter en koselig prat med ”han Harald” som passer kaien, går for motor i 0 vind og tung gammel sjø til Reine. Kartplotter og terreng stemmer svært dårlig, så her må vi være oppmerksom hele tiden. I Reine var det stor aktivitet ved kaien, 10 nye rorbuer var under bygging av polske gjestearbeidere.

18.06
Nok en strålende morgen. Stopper og fisker litt og får fin sei og torsk. Setter seil og seiler mot Nusfjord og utenfor Neslandet fisker Eli og Gerd dagens fangst med 2 flotte torsker på 15 og 10 kg, i tillegg til masse annet. Arne var fiskemottak i byssa, men etter 1 time stengte han – det var nok fisk for resten av ferien. Nusfjord er Norges best bevarte fiskevær, masse rorbuer og turister. Vi besøkte trandamperiet og så en flott film fra Lofoten.

19.06
Stålende sol og motor til Stamsund. Etter en rask tur i Stamsund finner vi ut at dette var ikke verdens mest eksotiske sted så vi bestemmer oss for å dra videre til Henningsvær. Og det var nok et rett valg, koselig sted og dagens ankerdram nr. 2 for Øyvind og Arne.

20.06
Landligge i Henningsvær med klesvask, sengeskift og rengjøring både ute og inne. Her skal alt være klart til nytt mannskap kommer om bord – Anbjørg, samtidig mønstrer Gerd og Øyvind av. Været har endret seg til tåkedis og lett regn. Men vi besøker Lofotmuseet og spiser deilige boller på Lysstøperiet så verden er ikke så verst allikevel.

21.06
Handler litt mat og flere fiskekroker for Eli har fått blod på tann, her skal det fiskes. Stopper på vei mot Svolvær for å fiske sei. Får akkurat nok til en deilig lunsj om bord i solskinnet som nå er kommet igjen. Seiler så mot Svolvær i 3-4 knop.

22.06
Vi ligger i ro i Svolvær og her kommer mer mannskap om bord, Torunn og Tellef med sønnen Tor August på 10 år. De bor i Arendal og har lyst å oppleve hvordan det er å feriere i nord. Starten ser veldig bra ut, strålende sol.

23.06
Her oppe er forskjellen på flo og fjære mye større enn vi er vant med og det var nok ikke så lurt å legge seg på innsiden av flytebryggen. Så dermed måtte vi vente litt før vi kunne gå ut. Fiskelykken skal prøves igjen, vi går vestover og prøver litt før det biter. Det blir både hyse, sei og torsk. Vi legger oss på svai i en fin bukt, Tellef og Tor August er i land for å lage til bål, det er jo St.Hans. Etter middag er ingen fristet til å tenne bålet, det virkelig siper ned…

24.06
Ankeret satt godt, denne havnen i Hopen kan vi anbefale. Vi har ikke merket noe til den stive kulingen som møter oss ute. Vi går til Henningsvær, slik at de nye gjestene kan se dette flotte stedet. Etter litt sight-seeing går vi østover til Kabelvåg og fortøyer i gjestehavnen, som er liten, men en trygg og lun havn med puben som nærmeste nabo, det regner fortsatt, men en tur til Espolin Johnsons galleri blir det.

25.06
I dag skal kursen settes mot nord igjen, regn, vind fra nord og vi går for motor. Vi må innom Trollfjorden, Arne og Anbjørg har vært der før med hurtigruten, men lar seg på nytt imponere. Fantastisk fjord og vi tar mange flotte bilder. Går ut Raftsundet, heiser seil og kan legge til kai på Sortland kl. 16:30.

26.06
Bare skipperen har sett utsiden av Senja, så vi legger kursen dit. Det går i regnbyger, men vi kan seile og det er alle fornøyd med. På veien nordover går vi innom Dvergberg på Andøya for lunsjpause. Det er grått og vi får dessverre se alt for lite av Senja før vi fortøyer til kaia utenfor hotellet i Hamn.

27.06
Det er sørvest, laber til frisk bris, regn og kaldt. Ikke noe drømmevær akkurat. Vi går gjennom Hekkingen og setter kursen mot Sommarøy. Vinden dør og vi går for motor det siste stykket.

28.06
Været har blitt mye bedre og vi har får se landskapet i nesten sol. Vinden er borte og vi går for motor til Tromsø. Her er skipperen lommekjent, hans barndoms by. Sørlendingene mønstrer av, det samme gjør stuert Eli og vi får om bord den som skal arve båten, Benedikte.

29.06
Godt å ligge i ro. Sol og fint, selv om det er ingen varme i luften. Skipperen får besøke familien, Arne og Anbjørg ser seg om i byen. Nydelig midnattsol, kan man ha det bedre?

30.06
Kl.09:00 forlater vi Tromsø og kan etter hvert heise seil. I Grøttsundet kommer det av og til tykke skybanker, men de løser seg fort opp og temperaturen stiger. Passerer Skjervøy kl. 16:50 og legger kursen ut på Lopphavet. Kl. 21:30 er vi fortøyd ved en flytebrygge i Hasvik på Sørøya. Vi går tur på land og må kaste både ullstillongs og ullskjorte. Her er det sommer.

01.07
Varmen har kommet og vi går ut for motor. En flott tur opp Sørøysundet, studerer Melkeøya utenfor Hammerfest, ser etter Fruholmen fyr i kikkerten og går inn til Gjesvær, nordvest på Magerøya. Dette er et gammelt fiskevær som vi også kan lese om i Snorres Kongesagaer. En nydelig kveld, midnattsol, reinsdyr og molteblomster, Finnmark på sitt beste.

02.07
Etter å ha studert, tatt bilde av og kjøpt kongekrabbe hos en lokal fisker, forlater vi Gjesvær. Vi heiser storseil og yankee og seiler i vestlig bris mot Nordkapp. Passerer Knivskjellodden kl. 11:45, det er Norges nordligste sted, N71 grader 11,44’. Vinden kommer og går, det kommer tåke, temperaturen går nedover og vi kan så vidt se Nordkapp. L-a-a-a-a-ng tur mot Berlevåg der vi er kl. 21:40. Det er surt og kaldt og til sin forskrekkelse ser Anbjørg is i sjøen. Men den kom fra det lokale fryseriet.

03.07
Været er det samme, dårlig sikt og kraftig motstrøm. Heldigvis snur strømmen etter Makkaur. Jan og Arne seiler, Anbjørg sitter nede og leser og Benedikte holder seg på lugaren. Det er ikke mye å ta seg til, men må opp og hjelpe til med fortøyningene i Vardø hvor vi fortøyer utenpå en lokal fikebåt like bak moloen . Her kommer Eli om bord igjen etter en nødvendig tur på arbeid, en kan ikke ha ferie hele sommeren.

04.07
Nordvest liten kuling, regn og +6 grader- helt autentisk ”Vardøvær”,men hvor ble sommeren av? Vi gjør det beste ut av det, besøker Pomormuseet, Vardø radio og spiser på restaurant.

05. – 06.07
Været er fortsatt surt, men børen er god så vi seiler til Kirkenes. Når østsiden av Vardø passeres så setter skipper, Eli og Benedikte ny østlig rekord i egen båt med 31 08’ som er lengre øst enn St. Petersburgh hvor vi var i 1992 med vår gamle båt Havsul. Det må også nevnes at kursen fra Vardø til Kirkenes er SW.
Inne i selve Kirkenes var det vanskelig å ligge i nordøst frisk bris og vi går til Soldaterbukta, litt sør for byen, men i fin gangavstand til sentrum.

07.07
Nå skal Benedikte, Arne og Anbjørg mønstre av. Arne har vært om bord i fire uker og det var en knallstart på pensjonisttilværelsen. Nytt mannskap mønstrer på; Lis, Ståle, Torill og Stein Hallvard. Vi får håpe de får det varmere på returen. Kvelden går med til utveksling av inntrykk over spekemat, øl og vin.

08.07
Med nytt mannskap ferdig installert rettes baugen nord østover og hjemturen har begynt. Det er noe spesielt å seile i farvann der reinsdyrene går og spiser helt ned i tangbeltet. Passerte en samefamilie som bodde i lavvo. Disse virket gjestmilde og vi vurderte å sette anker, men vi fortsatte til Brashavna som var en godt skjermet uthavn. Jan og Ståle tok jollen og satt ut garn.

09.07
Kl 08:00 trekkes garnene. Vi fant snart ut at en gummibåt er for liten til 2 voksne og 37 russerkrabber. En del av krabbene mente tydeligvis det samme og gikk fra borde før de havnet i gryten. Hele mannskapet i arbeid. Re garn, koke krabbe, pakke og fryse krevde full innsats. Vi måtte også sette opp vakt i nedgangen til byssen. Eli fikk ferske råvarer som ble tilberedt på en rekke smakfulle måter. Som pålegg var det i hovedsak krabbekjøtt å se på de fleste skivene.

10.07
Jubileum. Jenny er 10 år og hva er bedre enn å være under seil på Norges kalott. Mange nm ble tilbakelagt da værvarslet ikke så ut til å være i vår favør. Båtsfjord, Kjøllefjord, Berlevåg ble skimtet på b.b og lange legg som Tanafjorden og Porsangerfjorden stod for tur. Etter rådslagning på morgenen ble kursen endret og vi seilte til Honningsvåg.

11.07
Vi forlater Honningsvåg og på veien ut fra havnen passerer vi et turistskip som lå oppankret. Litt artig å se turister som står på 8’de dekk og trekker opp stortorsk langs skutesiden. Jan ville vise perlen Gjesvær til det nye mannskapet. Stedet viste seg fra sin beste side. Å sitte i cockpit å skue det spesielle lyset midnattsolen klarer å frembringe er noe en har med seg videre i livet.

12. – 13.07
Gjesvær-Trollfjorden. Satte anker i Trollfjorden mellom Ingøy og Rolfsøy. Nok en perle. Gummibåten gikk i skytteltrafikk fra Jenny inn på stranden. Først Torill og Stein Hallvard. Deretter Lis, Eli, Jan og Ståle, sistnevnte badet i 10 gr. til alles forlystelse. Det å ligge for anker og nyte stillheten er balsam for oss som er vant til en oppjaget hverdag. Eneste lyd var fra sjøfugl og niser som sirklet rundt Jenny.

13. – 14.07
Her det er nytteløst å holde styr på dagene. Døgnet går i ett. Det fine været gjør at vi blir sittende oppe og nyte midnattsolen. På dagtid forflytter vi oss. Dette legget blir fra Trollfjorden til Hammerfest. Andre faktorer som ”hefter” oss er trangen til å fiske. Det å slippe ut torsk på 3-4 kg fordi vi har lyst på hyse til fiskekaker er ikke hverdagskost for oss vestlendinger. I Hammerfest er det proviantering og handling på torget. Stein Hallvard snopte seg en flott skinnlue med klaffer. Med den bør han være forberedt på en lang sesong på vestlandet.

15.07
Nok en naturhavn. Ligger i Øyfjorden på østsiden av Sørøya, nærmere bestemt Valbukta. På morgenen får vi testet både mobiltelefondekning og VHF dekning. Kun kanal 16 som ga oss kontakt med omverden. Stein Hallvard ble syk, så Vardø radio ble kontaktet for medico assistanse. Deretter skjedde alt i rask rekkefølge. SeaKingen på Banak ble scramblet. Vi hevet anker og Piloten på redningshelikopteret hjalp oss å finne en kai i nærheten. Raskt meldte en lokalkjent seg på 16 og gikk foran oss til betongflytebryggen og sjekket dybden. Etter at Stein Hallvard og Torill var hentet ble det en spesiell atmosfære om bord. Jenny satte kursen sør-vestover med en trykkende stillhet. Først etter at Torill kontaktet oss med melding om at det stod bra til og at Widerøe- billetter var bestilt Hammerfest – Tromsø, løsnet stemningen. Og straks etter det så var vi på Lopphavet og fikk delfiner på besøk. Vi passerte tett opp til Nordfugløya. Himmelen var vanskelig å skue pga et virvar av lundefugl med innslag av ørn. Ankret ble den e natta satt ved Karlsøy.

16.07
Siste etappe for Lis og Ståle. Ved Tønsvik, like nord for Tromsø kommer skipperen sine barndomsminner fram. – «Hær e de en go feskeplass», og etter en liten halvtime er frysen toppet med 40kg sløyd torsk.

16. – 20.7
Kaiplass ble funnet ved Rica’s gjestebrygge. Like etter at vi hadde fortøyd ble mannskapet fulltallig igjen. Stein Hallvard og Torill var igjen om bord. Dette ble behørig feiret med reker og vin. Vi fikk også hilse på Eli og Jan sin familie og kjente i Tromsø. Som en ser av bildet rommer cockpiten på Jenny mange personer (Lis tar bilde). Den 20. er det tid for bytte av mannskap. Torill, Stein Hallvard, Lis og Ståle takker Eli og Jan for ferien 2008. Uten denne muligheten er det lite sannsynlig for at noen av oss ville fått oppleve Nordnorge så tett inn på naturen og befolkningen.

Mange gode minner fra en flott og litt kald sommer, men det gjør ikke noe for vennskap varmer.

Hilsen sy Jenny og mannskapet fra sommeren 2008.
Eli, Jan & Benedikte
Anbjørg og Arne
Lis og Ståle
Toril og Stein Halvard